Co je to psychologie spotřebitele?

Co je to psychologie spotřebitele? Sebeuvědomění

Zajímá vás, proč a jak lidé kupují některé produkty a jiné ne? Zajímalo vás někdy, jak mediální sdělení ovlivňují nákupní rozhodnutí zákazníků? Pokud ano, pak by vás mohl zajímat rozvíjející se obor známý jako psychologie spotřebitele.

Spotřebitelská psychologie je specializovaný obor, který studuje, jak naše myšlenky, přesvědčení, pocity a vnímání ovlivňují to, jak nakupujeme a jaký máme vztah ke zboží a službám.

Jedna z formálních definic tohoto oboru ji popisuje jako „studium jednotlivců, skupin nebo organizací a procesů, které používají k výběru, zajištění, používání a likvidaci výrobků, služeb, zážitků nebo myšlenek k uspokojení potřeb, a dopadů, které tyto procesy mají na spotřebitele a společnost“.

Spotřebitelští psychologové zkoumají, jak rozhodovací proces, sociální přesvědčování a motivace ovlivňují, proč si zákazníci kupují některé věci, ale jiné ne. V tomto přehledu profese se dozvíte více o tom, co spotřebitelští psychologové dělají a kde pracují.

Věda o spotřebitelském chování

Podle Společnosti pro psychologii spotřebitele, divize 23 Americké psychologické asociace, spotřebitelská psychologie „využívá teoretické psychologické přístupy k pochopení spotřebitelů“.

Tento obor je často považován za dílčí specializaci průmyslově-organizační psychologie a je znám také jako psychologie spotřebitelského chování nebo psychologie marketingu. Spotřebitelští psychologové se zabývají řadou témat, mezi něž patří např:

  • Jak si spotřebitelé vybírají podniky, výrobky a služby.
  • Myšlenkové procesy a emoce, které stojí za rozhodováním spotřebitelů.
  • Jak proměnné prostředí, jako jsou přátelé, rodina, média a kultura, ovlivňují nákupní rozhodování.
  • Co motivuje lidi k tomu, aby si vybrali jeden výrobek místo jiného.
  • Jak osobní faktory a individuální rozdíly ovlivňují nákupní rozhodnutí lidí.
  • Co mohou marketéři udělat pro efektivní oslovení svých cílových zákazníků.

Co dělají spotřebitelští psychologové

Co přesně dělá typický spotřebitelský psycholog? Tito odborníci hrají zásadní roli nejen v tom, že pomáhají podnikům pochopit, co jejich zákazníci chtějí a potřebují, ale také v tom, že pomáhají prodejcům propagovat a prodávat jejich výrobky a služby kupujícím.

1. Provádějí průzkum trhu

Protože podniky potřebují porozumět svým spotřebitelům, aby mohly vyvíjet produkty a marketingové kampaně, které osloví jejich cílovou skupinu, tráví spotřebitelští psychologové často spoustu času zjišťováním dalších informací o tom, co dělá nakupující zajímavými. To často zahrnuje nejprve zjištění cílové skupiny pro určitý produkt, včetně pohlaví, věku a socioekonomického statusu typického nakupujícího.

Poté může spotřebitelský psycholog začít zkoumat typy výrobků a marketingových sdělení, které tyto typy kupujících oslovují.

2. Vypracování marketingových sdělení

Jiní spotřebitelští psychologové se mohou zaměřit na sociální marketing neboli na to, jak se myšlenky a sdělení šíří mezi skupinami. Výzkumníci se mohou zajímat o to, jak dostat ven informace o nějakém výrobku nebo důležité sdělení týkající se veřejného zdraví.

Poznání toho, jak se názory a postoje šíří mezi skupinami, může organizacím pomoci naučit se, jak lépe předávat svá sdělení a podporovat marketing ústním podáním.

3. Výzkum postojů a chování spotřebitelů

Spotřebitelští psychologové často provádějí výzkum, aby se dozvěděli více o chování kupujících. Mezi běžné výzkumné metody používané těmito odborníky patří experimenty, telefonické průzkumy, ohniskové skupiny, přímá pozorování a dotazníky.

Je pravděpodobné, že jste se v životě zúčastnili alespoň jednoho průzkumu trhu. Ty jsou často prováděny telefonicky, ale mohou být také prováděny online nebo prostřednictvím přímé pošty. V průzkumu jsou spotřebitelé často požádáni, aby popsali své minulé nákupní chování, faktory, které ovlivnily jejich rozhodování, a své budoucí nákupní plány.

Výzkumníci také obvykle zjišťují podrobnosti o pohlaví, věku, rase, historii vzdělání a současné finanční situaci každého respondenta. Tento typ informací může být velmi užitečný, protože umožňuje výzkumníkům hledat vzorce a dozvědět se více o tom, kdo nakupuje určité výrobky.

Pomocí průzkumu mohou výzkumníci například zjistit, že určitý výrobek nebo službu nejčastěji kupují ženy ve věku 30 až 45 let, jejichž příjem domácnosti se pohybuje mezi 50 000 a 100 000 USD. Na základě této znalosti pak mohou začít navrhovat marketingové kampaně zaměřené na tuto cílovou skupinu.

Požadavky na vzdělání a odbornou přípravu

Jaké vzdělání potřebujete, pokud se chcete stát spotřebitelským psychologem? Většina základních pracovních pozic v oblasti spotřebitelské psychologie vyžaduje alespoň bakalářský titul v oboru psychologie.

Nástupní práce s bakalářským titulem obvykle zahrnují plánování, provádění a interpretaci výsledků kampaní průzkumu trhu.

Zájemci o pokročilejší pozice nebo o výuku na univerzitní úrovni budou potřebovat magisterský nebo doktorský titul v oblasti související se spotřebitelskou psychologií. Mezi tyto obory patří obecná psychologie, průmyslová a organizační psychologie, marketing a spotřebitelská studia.

Pokud máte zájem stát se psychologem spotřebitele:

  • Zaměřte se na kurzy, které vám pomohou porozumět lidskému chování, marketingu, sociální psychologii, osobnosti a kultuře.
  • Absolvujte kurzy z oblasti reklamy a marketingu.
  • Absolvujte kurzy experimentálních metod, zejména experimentálního designu a statistiky.

Kariérní možnosti

Kariéra, kterou si nakonec zvolíte, bude do značné míry záviset na vašich zájmech a vzdělání. Máte-li například zájem o provádění teoretického výzkumu a výuku, zvažte získání doktorského titulu, abyste mohli vyučovat kurzy a provádět původní výzkum na univerzitě. Pokud dáváte přednost práci v oblasti, jako je průzkum trhu, reklama nebo prodej, může vám stačit bakalářský titul.

Další možnosti zaměstnání zahrnují práci konzultanta pro soukromé podniky nebo práci pro vládní agentury.

V těchto zaměstnáních mohou být spotřebitelští psychologové požádáni, aby vykonávali širokou škálu povinností, včetně vývoje marketingových kampaní, výzkumu trendů kupujících, navrhování reklamy na sociálních sítích nebo analýzy statistik.

Slova na závěr

Pochopení toho, co lidi nutí kupovat věci, které kupují, je mnohem víc než jen hádání. Podniky dnes zaměstnávají spotřební psychology, kteří vědecky vyhodnocují rozhodnutí a volby jejich zákazníků. Až se příště podíváte na reklamu nebo se zúčastníte spotřebitelského průzkumu, zamyslete se nad tím, jakou roli mohli při tvorbě těchto sdělení a dotazníků sehrát spotřebitelští psychologové.

Ohodnotit tento článek
vztahyjakoumeni.cz
Adblock
detector